Etelä-Hämeen sudet ja sosiaalinen media

Etelä-Hämeen sudet ja sosiaalinen media.

Nyt kun piirimme siirtyi Facebook aikaan, lienee aika sanoa myös muutama sananen asioista jotka ovat itseäni mietityttäneet somessa ja susiasioissa.

Rengon susilaumasta tehtiin ensimmäiset havainnot joulukuussa 2014, silloin todettiin Rengossa ja lähialueilla liikkuvan pieni mutta aikaansaava susilauma jonka yksilölukumäärä oli 3.

Marraskuussa 2015 lumijälkien ja motitusten perusteella todennettiin että susien lukumäärä oli kasvanut 6 yksilöön.

Ja tämän havainnon jälkeen riemu repesi ylimmilleen, marginaaliset luontojärjestöt ottivat asiakseen todistaa somen voimalla että asia ei näin ole. Käsittämättömintähän asiassa on se, että ilman alueellista tuntemusta ja pelkästään Lukelta ostettujen Tassuhavaintojen pohjalta ruvettiin syyllistämään Renkolaisia suurpetoyhdysmiehiä valehtelijoiksi ja ties miksi. Tosin ovathan nämä petoyhdyshenkilöiden havaintoja vääriksi todistelevat henkilöt itseoppineita susitutkijoita ja pelkästään oman tietokoneen äärestä voivat todeta että havainnot ja susien lukumäärä eivät todellakaan pidä paikkaansa. Luken kanta-arviossa lukumäärä keväällä 2016 oli Rengon osalta 3-5 sutta. Joskin kaappitieteilijät näkivät tässäkin Luken arviossa vain luvun 3. Somessa väitettiin että Tassulakolla ja kiukuttelulla oltiin saatu Rengossa nostettua kanta-arvion yksilömäärää ylöspäin todellisesta.

No kuitenkin kuluvan vuoden syyskesästä saatiin sitten videomateriaalia susipentueen olemassaolosta ja jopa kaappitieteilijöillä ei ollut mahdollisuutta kiistää tätä havaintoa epätodeksi. Tosin tilanne oli heille varmasti mitä epämiellyttävin. Syksyn mittaan havaintoja susista ja niiden liikkeistä asuinalueellamme on kertynyt päivittäin, ihmisarkuuden puuttuminen kyseiseltä laumalta on johtanut moneen epämiellyttävään tilanteeseen ja kohtaamiseen ihmisten kannalta.

Jos näihin Rengon ulkopuolelta susiasioita kommentoiviin kaappibiologeihin on uskomista, niin ei meillä mitään hätää ole, aidataan pihapiirit, tuotantoeläimet, lemmikit, lopetetaan vapaalla koiralla metsästäminen ja valistetaan kansalaisia siitä kuinka vaaraton kanssa asukki susi on. Niin sitten voidaan aloittaan mukava yhdessäelo susien kanssa Rengossa. Valitettavasti näin ei tule Rengossa tapahtumaan eikä pidäkään.

Asia kun nyt sattuu olemaan niin, että susi on suurpeto ja sen käyttäytymistä ei voi kukaan ennustaa. On täysin kohtuutonta väittää että mitään ei voi, eikä tule tapahtumaan. Kiistaton fakta on se, että susi on opportunisti, joka käyttää hyödyksi aina sen helpoimman tavan saalistaa itselleen ja laumalleen ruokaa. Ja puntaroi riskit sekä mahdollisuudet erittäin tarkasti. Eikä näitä itseään täynnä olevia suojelijoita kiinnosta kanssaihmisten hyvinvointi, luonnon tasapaino ja eri eläinlajien kannat, jotka nykyisessä susitilanteessa ovat jo vaarantuneet eripuolilla Suomea. Tärkeintä heille on yrittää muuttaa musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi, keinolla millä hyvänsä. Heille vai sudella on väliä, vai onko susi ainoastaan asia millä saa hämmentää yhteiskuntaa ja kanssa ihmisten elämää.

Tilanne tällä hetkellä Rengon lauman elinalueella on se, että kiistattomasti lauman koko on 10+ ja tästä meillä on valitettavasti suojelijoiden näkökulmasta olemassa olevat todisteet. Eikä meidän tarvitse eikä edes pidä todistaa tätä asiaa heille tai sitä somessa peräänkuuluttaville huutelijoille, vaan kuten hekin itse toitottavat niin Suomessa on virallinen taho näiden asioiden hoitoa varten. Joskin tämänkin tahon kanta-arvioissa on kyllä toivomisen varaa aika-ajoin.

Susi toi myös tullessaan ns. susiturismin alueelle. Joukossa on kyllä niitä lainkuuliaisiakin kansalaisia, jotka noudattavat lakeja ja hyviä tapoja niin kuin pitää. Mutta joukossa on myös ilkivaltaa harrastavia ja mistään piittaamattomia ihmisiä. Esimerkkeinä huonoista turisteista mainittakoon riistakameroista varastetut muistikortit, pelloilla ajelut ilman maanomistajan lupaa ja pihapiireihin suunnatut käynnit yö-aikaan.

Yhteinen nimittäjä näillä ikävillä tapauksilla on Tassuun kirjattu havainto joko riistakameran kuvia susista tai jälki/näköhavainto sudesta.

Kuten edellä mainitsin niin susi tuo tullessaan monenmoista negatiivista asiaa alueelle jolla se liikkuu.

Eikä vähäisimpänä ole todellakaan nämä kaappi susitutkijat jotka asuinpaikkakunniltaan, susireviirien ulkopuolelta somessa hämmentävät ja neuvovat susiasioissa ympäri Suomea, vaikka eivät itse ikinä olisikaan alueella käyneet. Eivätkä alueella asu.

Eikä kenenkään metsästäjän pidä, eikä tarvitse provosoitua somessa susiasioista räyhäävistä ihmisistä, koska meillä on se tarkin ja kiistattomin tieto asioista. Eikä meidän sitä tarvitse räyhääjille toteennäyttää eikä edes kannata. Ottakoot itse selvää jos pystyvät.

Kyllä noita turhan huutelijoita aina löytyy, samoin kuin turhaa louskuttavia pihakoiria.

Hyvää joulun odotusta kaikille Etelä-Hämeen piirin ja Metsästäjäliiton jäsenille ja käytetään piirin Facebook sivuja aktiiviseen ja hyvään toimintaan!

6.12.2016

Pekka Ojala

Toiminnanjohtaja SML Etelä-Hämeen piiri ry.