Hanssin-Jukka, palanen metsästyshistoriaa

Hanssin Jukka eli Douglas DC-2 (Douglas Commercial 2) oli 14-paikkainen kaksimoottorinen matkustajalentokone, jonka valmistuksen Douglas Aircraft Company aloitti vuonna 1934.

Talvisodan aikana ruotsalainen kreivi Carl Gustav von Rosen järjesti koko Ruotsia kattavan kansalaiskeräyksen. Hänen isänsä Erik von Rosen oli lahjoittanut maamme eilmavoimille se ensimmäisen lentokoneenkin vuonna 1918. von Rosen järjestämän keräyksen tuotolla Suomen ilmavoimille saatiin hankituksi DC-2 lentokone, joka sai uudessä kotimaassaan nimen Hanssin Jukka.Kone palveli sekä talvi- että jatkosodassa kuljetuskoneena ja täytti nämä tarpeet erinomaisesti.

Lennettyään viimeisen lentonsa Hanssin Jukka määrättiin romutettavaksi, koska sillä ei ollut enää omaa roolia puolustusvoimien kalustossa. Kutenkin hämeenlinnalainen lentomestari Osmo Rantala omasi erilaisen näkemyksen koneen kohtalosta. Hän neuvotteli kaupat puolustusministeriön kanssa ja osti lentokoneen. Kone saapui Hämeenlinnaan aprillipäivänä 1959. Samalla Rantala osti myös toisen DC-2 koneen eli Isoon-Anttin, joka kuitenkin päätyi romutettavaksi.

Rantala toimi Hämeenläänin Metsästysseuran nuorisojaoston puheenjohtajana, ja niin hän lahjoitti hankkimansa lentokoneen seuralle. Perusjatuksena oli, että koneesta tehtäisiin hämeenlinnalaisille nuorisokahvila, jonka tuotolla tuettaisiin seuran nuorisotyötä ja samalla rahoitettaisiin uuden ampumaradan rakentamista. Hanssin-Jukan kahvilatoiminta johti Hämeenläänin Metsästysseuran jakautumiseen kahtia. Metsästystoimintaa jatkaa Hämeenläänin Metsästysseura ja ampumaurheilua Hämeenlinnan Ampumaseura. Ampumaseura sai urheiluseurana kahvion tuoton verovapaana käyttöönsä. Seurat toimivat yhteistyössä.

Osmo Rantala on tiettävästi keksinyt uudissanan kahvio lentokonekahvilaa varten. Sana levisi käyttöön huoltoasemille 1960-luvulla. Kuvassa Hanssin-Jukka on nimetty kahvioksi.

Hanssin-Jukka wikipediassa

Hämeenläänin Metsästysseura ry